//مقایسه کابل شبکه با فیبر نوری

مقایسه کابل شبکه با فیبر نوری

مقایسه-کابل-شبکه-فیبر-نوری

اتصال به یک اینترنت قوی راز ارتباط  تجاری موثر است. ارتباطی که انتخاب می کنید بر رضایت کارکنان، مشتریان و شرکای شما تأثیر می گذارد. این کار باعث بهره وری، کارایی و شهرت شما به صورت روزانه می شود و می تواند به طور جدی بر درآمد شما تأثیر گذار باشد.

کاربر معمولی اینترنت تفاوت بین انواع مختلف دسترسی به اینترنت را نمی داند. آنها فقط یک سرویس اینترنتی کسب و کار می خواهند که کار را بدون هیچ گونه تاخیر، و با امنیت بالا انجام دهند. اکثر گزینه‌ها، دسترسی به اینترنت پرسرعت را به شما می‌دهند اما از چند جهت با هم تفاوت دارند. برای  یک کسب و کار، شما می خواهید روی یک اتصال اینترنتی سرمایه گذاری کنید که بهترین خدمات قابل اعتماد را با توجه به بودجه و نیازهای شما ارائه دهد.

دو اتصال اینترنتی عمده در دسترس وجود دارد. فیبرنوری و کابل شبکه. اتصالات اینترنت فیبر و کابلی از نظر ساختار، عملکرد، قابلیت اطمینان و حتی سرعت متفاوت هستند. در اینجا یک مقایسه عمده از فاکتورهای اتصال اینترنت فیبر و کابل وجود دارد تا به شما در پاسخ به این سوال کمک کند: فیبر نوری یا کابل شبکه؟

مقایسه کابل شبکه و فیبر نوری از نظر ساختار

کابل شبکه از همان فناوری کابل های تلویزیونی استفاده می کند. برای انتقال داده ها از یک کابل شبکه با زوج به هم تابیده یا یک کابل کواکسیال استفاده می شود. کابل کواکسیال شامل یک هسته مسی است که با آلومینیوم عایق شده، یک شیلد مسی و یک لایه پلاستیکی بیرونی به عنوان روکش بیرونی است.

کابل کواکسیال می تواند اتصال اینترنت و شبکه تلویزیونی را همزمان تامین کند. این به ارائه دهنده خدمات اجازه می دهد تا هر دو سرویس را با هم جمع کند، اما برای دسترسی به اینترنت کابلی به یک مودم کابلی و یک سیستم پایان مودم کابلی نیاز دارید.

از سوی دیگر، اتصال اینترنت فیبر با استفاده از کابل فیبر نوری انجام می شود. کابل فیبر نوری حاوی پلاستیک یا شیشه است که نور را انتقال می دهند. این رشته های نازک فیبر می توانند اطلاعات دیجیتال را در فواصل بسیار طولانی حمل کنند.

فیبر DIA چیست

دو نوع فیبر وجود دارد و بحث در مورد تفاوت های آن ها  مهم است. فیبر دسترسی مستقیم به اینترنت (DIA) و شبکه فیبر نوری پهنای باند (FTTN, FTTC, FTTH, FTTN, etc) . در حالی که هر دو سرویس شما را به اینترنت متصل می کنند، اما برای انواع مختلف استفاده طراحی شده اند.  DIA معمولاً برای عملیات های حیاتی مانند شرکت هایی است که برای انجام تجارت خود بدون وقفه به اینترنت متکی هستند، در حالی که فیبر پهنای باند به عنوان یک سرویس اینترنتی “بهترین گزینه” در نظر گرفته می شود که ایده آل تر برای نیازهای مسکونی یا مشاغلی هستند که به دنبال هزینه کم هستند حتی اگر بسیار کمتر قابل اعتماد و همراه با اختلال های جزئی باشد. DIA یک خط اختصاصی به دفتر شما با یک IP ثابت ارائه می دهد. معنای این امر از نظر قابلیت اطمینان بسیار مهم است.

فیبر DIA معمولاً دارای توافق نامه های سطح خدمات (SLA) تضمین شده است تا اطمینان حاصل شود که کسب و کار شما کیفیت خدمات و سرعت وعده داده شده توسط ارائه دهنده اینترنت شما را دریافت می کند. این شامل در دسترس بودن پهنای باند با تعهدات برگشت پول است. اگرچه فیبر پهنای باند بهتر از کابل کواکسیال است، هنوز خطر از کار افتادن وجود دارد و ضمانت بازگشت پول کمتر است.

فیبر DIA خدمات متقارن را ارائه می دهد به این معنی که سرعت بارگذاری مشابه سرعت دانلود است. پهنای باند خدمات مشترک و نامتقارن با سرعت آپلود و دانلود متفاوت و خدماتی را ارائه می دهد که اغلب با مشاغل هم تراز به اشتراک گذاشته می شود. شکی نیست که فیبر DIA در مقایسه با فیبر پهنای باند در کلاس دیگری قرار دارد. این یک اتصال خصوصی با کیفیت بالا، ایمن برای مشاغلی است که نیاز به قابلیت اطمینان دارند و نمی توانند بر عملکرد خود با احتمال اختلال ریسک کنند.

با این حال، اتصالات فیبر نوری هنوز به اندازه کابل های کواکسیال رایج نیست. فرآیند نصب می تواند بسیار گسترده، گران و دست و پا گیر باشد. این تاسیسات می تواند به تکنسین های ماهر زیادی نیاز داشته باشد. نصب اینترنت کابلی بسیار ساده تر است (مانند کابل معمولی مسکونی) و به همین دلیل است که به طور گسترده در دسترس است.

مقایسه کابل شبکه و فیبر نوری از نظر در دسترس بودن

شبکه های کابلی به راحتی در دسترس هستند و تقریباً در همه جا فراگیر شده اند. حدود ۸۹٪ در سراسر کشور پوشش دارند. اگر می توانید به یک شبکه تلویزیونی دسترسی داشته باشید، می توانید به اینترنت کابلی دسترسی پیدا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با ارائه دهنده خدمات تلویزیون خود تماس بگیرید تا نصب آن را انجام دهند.

علیرغم گسترش ، اتصالات اینترنت فیبر نوری به اندازه اینترنت کابلی قابل دسترسی نیستند. اگرچه مطمئناً نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. آنها در حال حاضر برای حدود ۲۵٪ از مکان ها در دسترس هستند و ۱۰ گیگابیت به طور فزاینده ای در مناطق مترو بهره برداری می شود. ممکن است به دست آوردن فیبرنوری برای مشاغل در مناطق دورافتاده دشوارتر باشد، اما برای مکان های بزرگ  شهری ایده آل است.

مقایسه کابل شبکه و فیبر نوری از نظر قابلیت اطمینان

اتصالات انواع فیبر نوری و کابل شبکه تقریباً به یک اندازه قابل اعتماد هستند. با این حال، اتصالات اینترنت کابلی تحت تأثیر عواملی هستند که از الکتریسیته نشئات می گیرد.

اگر در منطقه‌ ای زندگی می‌کنید که مکررا کابل‌ها دچار تداخل می‌شوند و قطعی برق رخ می دهد، اینترنت کابلی ممکن است منبع قابل اطمینانی برای اینترنت شما نباشد. اگر از اینترنت کابلی استفاده می کنید، ممکن است برای چنین مواردی به منابع پشتیبان اینترنت نیاز داشته باشید.

دسترسی به اینترنت با فیبر نوری قطعی ناشی از تداخل برق را تجربه نمی کند. شما همچنان می توانید بدون برق به شبکه فیبر نوری خود دسترسی داشته باشید زیرا کابل ها از شیشه ساخته شده اند و جریان الکتریسیته را رسانا نمی کنند. همین باعث می شود از نوسانات ولتاژ برق و خطر آتش سوزی محافظت شوند.

از آنجایی که شبکه فیبر را نمی توان به راحتی مانند سایر انواع اتصال به اینترنت قطع کرد، انتخاب شبکه قابل اطمینان تری در بین این دو اتصال شبکه فراهم می کند. به عبارت دیگر، یک شبکه فیبر خدمات ثابتی را ارائه می دهد.

مقایسه کابل شبکه و فیبر نوری از نظر سرعت

سرعت دانلود شبکه کابلی بین ۱۰ تا ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه (Mbps) می باشد. محدوده سرعت آپلود آن ۵ تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت پهنای باند برای اکثر مشاغل و منازل در مقیاس کوچک کافی است.

سرعت شبکه کابلی می تواند بارگیری سنگین، پخش ویدیو و بازی را در خود جای دهد. با این حال، از آنجایی که یک شبکه اشتراکی است، هر زمان که ترافیک زیاد باشد، سرعت شبکه کندتر می شود. می توانید انتظار کاهش ۲۵ درصدی سرعت را در دوره های اوج استفاده داشته باشید.

خدمات اینترنت فیبر نوری در مقایسه با شبکه کابلی با سرعت کمتر از ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه از هر دو جهت سریعتر است. بسیاری از افراد می توانند به طور همزمان به شبکه فیبر دسترسی داشته باشند بدون اینکه بر عملکرد کلی تأثیر بگذارند. به همین دلیل برای استفاده با تقاضای بالا که نیاز به ثابت ماندن دارد، حتی در دوره های اوج ایده آل می کند.

سرعت اجرای پروژه های فیبر نوری نیز در صورت استفاده از دستگاه شوتینگ فیبر نوری می تواند بسیار بالا باشد.

مقایسه کابل شبکه و فیبر نوری از نظر هزینه

قبلاً تصور می شد که اتصال اینترنت کابلی کمی ارزان تر از اتصال اینترنت فیبر نوری است، اما هزینه های مربوط به فیبر نوری به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اکنون با هزینه های خدمات کابلی قابل مقایسه است، اگرچه معمولاً کمی گران تر است.

در حالی که کابل عمدتاً بر اساس موقعیت مکانی، تلویزیون و خدمات تلفن شما تعیین می‌شود، می‌توانید با انتخاب یک بسته اینترنت و تلویزیون ترکیبی و یا خرید بسته ‌ای از ارائه‌ دهنده خدمات خود مقداری پس‌انداز بیشتری داشته باشید.

هزینه اینترنت فیبر نوری می تواند گران تر باشد و به میزان استفاده شما، سرعت اینترنت مورد نظر و موقعیت مکانی شما بستگی دارد. همچنین ممکن است نیاز به پرداخت هزینه نصب و فعال سازی داشته باشید.

جمع بندی

برای مشاغلی که به سریعترین اتصالات اینترنتی نیاز دارند، پهنای باند بیشتر و برای عملکردهای ضروری به قابلیت اطمینان بیشتری نیاز است، فیبر ممکن است بهترین انتخاب باشد. با فیبر، می توانید از آن برای برنامه های ویدیویی و صوتی، میزبانی سرور و میزبانی اپلیکیشن استفاده کنید. همچنین می توانید با فیبر بیشترین سرعت را در مسافت های طولانی تری دریافت کنید. کاربران با توقع بالا باید فیبر نوری را انتخاب کنند.

از طرف دیگر، مشاغلی که سرور در مکان خود ندارند، نیازهای محتوای زیادی ندارند و لزوماً برنامه های کاربردی اینترنتی حیاتی ندارند، ممکن است کابل را برای صرفه جویی انتخاب کنند.

 

توسط | 1402/6/25 18:20:15 شهریور 25ام, 1402|دسته‌بندی نشده دسته بندی ها|بدون ديدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.